torsdag 26. februar 2009

Killzoooooone!!!


Jeg har spilt mange førstepersonskytere gjennom årenes løp. Faktisk så tror jeg at jeg har spilt de aller fleste. Fra fantastiske «Half-Life» og «Half-Life 2» til håpløse spill-kalkuner som «Daikatana» og det nesten ufattelig middelmådige «Chrome» fra 2003 - et spill som jeg av en eller annen grunn gledet meg storlig til.
Og i går kveld spilte jeg «Killzone 2» for første gang.

Tidligere så var FPS-spill noe som nesten utelukkende var forbundet med tastatur og mus - altså renhekla PC-spill. Men noe har skjedd med denne sjangeren ( eller er det bare i mitt eget hode at det har skjedd noe - hallo! - HALLO! - er det ekko her eller...?).
For der jeg for et par-tre år tilbake tvilholdt på meningen om at PC var det eneste rette for FPS-spill så har holdningen min nå blitt en smule modifisert. Pokker heller. Den har faktisk snudd helt om. For i disse dager så spiller jeg heller titler som «Far Cry 2», «FEAR 2» og «Bioshock» på konsoll.
Hvorfor?
Jo, fordi det å skulle sveive i gang PC`en med alle sine patcher, skjermkort-drivere og fandens oldemor tar like lang tid som det å faktisk spille seg gjennom et helt brett av ønskede spill på konsoll.
I tillegg så er det et faktum at der håndkontrollerne til konsollene tidligere var uegnet til sjangeren, så er de nå mer enn godt nok egnet.
«Halo» skal få all æren for dette.

Det skulle altså ikke mer til enn at Bungie klarte å koke i hop et oppsett på Xbox-kontrolleren som faktisk funket til at en hel bransje hoppet på det samme toget.

Og for deg som eventuelt fortsatt skulle være i tvil: førstepersonskytere på konsoll er i dag nesten ( men bare nesten) like piksel-presise som de er med tastatur og mus.

Når vi nå snakker om FPS på konsoll så hører det med til historien og ta et standpunkt til hvilken håndkontroll som funker best i sjangeren.
Personlig så er jeg av den oppfatningen at Xbox 360 -kontrollen er overlegen Dualshock / Sixaxis -kontrolleren til PS2 / PS3.
Jeg vet ikke riktig hvorfor, men Xbox-kontrollen føles mer ....solid. Den har liksom riktig tyngde der Sixaxis`en føles litt løsere ut i fisken. Litt mer upresis, liksom.

Dette ble bekreftet i går kveld da jeg fyrte opp «Killzone 2», forøvrig et fabelaktig godt spill - både single -og multiplayer. Fra før av så har PS3`en et veldig godt FPS i «Resitance 2», men «Killzone 2» er minst to hakk bedre. Det eneste som er å utsette på spillet er faktisk Sixaxis-kontrolleren. Gang på gang så tok jeg meg i å ønske at jeg kunne spille med Xbox-kontrollen i stedet. Det er noe med den litt slaskete følelsen i de to analoge stikkene som gjør at skuddene i «Killzone 2» ikke blir like presise som jeg hadde ønsket.
Pussig nok så føles det ikke slik i omgang med hverken «Resitance: Fall of Man», «Resistance 2» eller «Call of Duty: Modern Warfare». Men disse er også unntakene. Både i «Haze», «Call of Duty: World at War» og «Battlefield: Bad Company» er denne slaskete, slingrete følelsen tilstede.

Hvorfor?

Det er et rimelig marginalt område jeg beveger meg innpå her, men jeg skulle gjerne ha fått noen tilbakemeldinger fra dere kjære lesere om hvilke konsoll-kontrollere dere foretrekker til FPS-spill og hvorfor.

1 kommentar:

  1. Dualshock/sixaxis er helt forferdelig dårlig. Det er stort sett en SNES kontroller med noen håndtak slengt på og to analog stick fyrt på som en ettertanke som svar på N64 kontrolleren med analog stick.

    GC kontroller over alt, 360 over sixaxis.

    SvarSlett