mandag 9. februar 2009

Champions of the Too Human Circle of Doom in Norrath




Morsom tittel, ikke sant? Kunne like gjerne vært en faktisk spilltittel det der. Hmmm.

I de siste dagene har jeg «drifted» ( som Tobold kaller det). Jeg har liksom ikke funnet roen til å sette meg ned med et enkelt spill å nyte dette. WoW er jeg litt mett av for tiden og har tatt en pause, Fjorårets store utgivelser som GoW2, Fallout 3 og Fable II er jeg liksom ferdig med og årets få nyheter ( Lord of the Rings: Conquest, ja det er deg jeg kikker på), gidder jeg ikke å bruke mer tid på. Så løsningen blir som så ofte før å rote litt i hyllene etter DEN ene juvelen jeg har oversett.

Og gjett hva. Jeg fant den.

Tanken kom til meg etter å dagdrømt en liten time om det kommende Diablo III. Det måtte da finnes et hack`n slash som jeg hadde oversett i løpet av de siste årene. Et eneste ett liksom.
Hmm....
Sacred 2 er greit nok, men det er for PC og jeg ville ha noe på konsoll.
Et kjapt søk på gamerankings.com avslørte at sannelig så finnes det ikke særlig mange gode dungeon crawlers til konsoll. Eller for å si det på en annen måte: det finnes ikke særlig mange dungeon crawlers på konsoll. Punktum.
Men en tittel liksom lyste mot meg fra toppen av «Action-style console RPG`s» i gamerankings-listen. Nemlig PS2-spillet Champions of Norrath.
Hadde jeg ikke det et sted nede i kjelleren da?

Ti minutter og en kjellerbu full av rot senere og jeg kunne triumferende trekke fram et eksemplar av spillet. Plasten var fortsatt på coveret så jeg kunne neppe ha gitt det særlig mye oppmerksomhet da det kom i 2004.

Noe av det beste med PS3-maskinen ( forutsatt at du har riktig versjon) er oppskaleringen og smoothingen av PS2-titler. Og Champions of Norrath så riktig så lekker ut i alle sin PS3-prakt. Faktisk langt bedre enn på PS2 ( ja, jeg testet forskjellen).

Og nå kommer vi til rosinene i pølsa ( merkelig uttrykk forresten, hvem i hule, heite er det som finner på stappe en rosin i en pølse!?), Champions of Norrath viste seg faktiske å være et utmerket spill. Bedre enn utmerket faktisk. Det slår PC-kollegaene Titan Quest, Sacred, Divine Divinity og Dungeon Siege ned i støvlene.
Ja, jeg vet det er tuftet på Everquest-universet ( et MMO jeg ennå har tilgode å stifte bekjentskap med), men jeg går ut ifra at inngående Norrath-kjennskap er unødvendig all den tid jeg bare skal slakte monstre og samle loot.

Og jeg elsker akkurat denne spillbarheten som Champions of Norrath innehar. Det er en Diablo-klone selvsagt, men en god Diablo-klone. Grafikken er strålende ( til å være PS2), den kunstige intelligensen overrasker stort og for en loot-jeger er spillet himmelsk.

Det jeg lurer på nå er om noen av dere trofaste lesere kjenner til noen andre gode hack`n slash / dungeon crawlers / action-RPG ( stryk det som ikke passer) -spill som jeg ennå ikke har spilt?

Nå kan jo selvsagt ikke dere vite hva jeg har spilt og ikke, men ikke bry dere om det. Give it to me. Pøs på med dungeon Crawlers så skal jeg sortere etterhvert som de kommer inn. For dere gidder vel å gjøre det? Eller....?

Og for de som skulle undre seg.....ja, jeg spilte også Too Human og Kingdom under Fire: Circle of Doom samtidig som Champions of Norrath. Derav tittelen på denne bloggen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar