fredag 9. januar 2009

Når en MMORPG dør





Ble sittende og lese Tobold`s blog i dag med stor interesse. Det han i hovedsak spør om er om finanskrisen også vil påvirke våre forhold som MMO-abonnenter? Selvsagt kan det bli dyrt for enhver av oss om vi på månedsbasis må punge ut med i overkant av hundrelappen til både WAR, AoC, LotRO og WoW, men på en annen side....hvilken annen type underholdningsprodukt gir like mye igjen for pengene?
Ikke særlig mange, vil jeg tro.

I den anledning har jeg lyst til å komme med et par spådommer for 2009. Disse gjetningen er nettopp det...gjetninger og bør taes med en stor klype salt. Det kan jo hende jeg tar riv ruskende feil ( noe som skjer urovekkende ofte, hmm.....).

Age of Conan: De prøver, de prøver, men de får det liksom ikke til. All ære til Craig Morrison som måtte ta over den synkende skuta etter Gaute Godager, men infrastrukturen ikke er på plass så er det liksom en grense for hvor mye en klarer å gjøre. AoC har fått en såpass dårlig rykte på seg i bransjen at det skal et lite mirakel til for å opprett ny tillitt til både spillerne og aksjeeierne. Jeg frykter at AoC går samme vei som Tabula Rasa i løpet av 2009. Det vil si den veien høna sparker. Det som kunne ha vært lurt å gjøre nå for Morrison & Co. er å lage en mega-patch som gjør at du kan hyre CPU-styrte gruppemedlemmer ala Guild Wars og forsøke å selge AoC som et «singleplayer» MMO-prosjekt.

Warhammer Online: Jeg var litt lunken til WAR allerede ved lansering og har blitt ytterligere nedkjølt siden da. I alt maset om at «WAR is everywhere!» og at spillet var enestående i sin tilnærming mot realm vs. realm så har Mythic glemt en viktig detalj: nemlig den at de fleste av oss faktisk liker å spille PVE. Det er nettopp derfor WoW i dag har 11,5 millioner abonnenter. Og det hjelper fint lite hvor bra både Public Quest, ORvR eller standard PVP er når du logger på klokka 11 en mandag formiddag og er helt alene på serveren. Det er nemlig da du kunne tenke deg litt kvalitetssikret solo-play i PVE.
Det sørgelig med dette scenarioet er selvsagt det at PVE-delen i WAR er like spennende som se maling tørke.
WAR vil ganske så sikkert overleve året, men med en stadig minkende abonnentsbase. Synd, for med et skikkelig godt PVE-innhold så kunne WAR ha blitt en god toer i MMO-verdenen.

Lord of the Ring Online: Tok opp tråden i LotRO igjen her for et par dager siden etter et halvt års fravær. Og du verden hvor mye som har skjedd. Codemasters og Turbine har i det stille flikket og pusset på spillet slik at det i dag framstår som det beste alternativet til WoW hva kvalitetssikring angår. Nå får det være at LotRO ikke er like morsomt å spille som WoW ( subjektiv oppfatning her, folkens, subjektiv). Og grunnen til det er den samme i dag som ved lansering, nemlig at Tolkien-loren ikke er like fleksibel når det gjelder karakterklasser og evner som WoW. Men du verden så morsomt LotRO ville ha vært med et par magi-klasser av typen Mage eller Warlock. I 2009 vil LotRO fortsatt være en aktør å regne med.

Guild Wars / Guild Wars 2: Finnes det forstatt noen der ute som spiller Guild Wars? Neppe særlig mange. Og det til tross for at spillet fortsatt er fullstendig gratis å spille så lenge du har disken i hus.
Ideèn med å gjøre byene til sosiale hubs og alt annet til instances synes jeg fortsatt er på grensen til genial. Noe NC Soft garantert vil fortsette med i Guild Wars 2 som jeg spår vil bli en braksuksess fra første stund. Men at vi får se dette spillet i 2009 det tviler jeg på.


Aion: Tower of Eternity: Det vi derimot får se i 2009 er Aion. Dette koreanske Player-versus-Player-versus-Environment -konseptet er et av de jeg ser mest fram mot i år. Ikke minst fordi det virker som om NC Soft har brukt tiden de trenger til å finpusse det ( noe som IKKE kan sies om Tabula Rasa som stenger sine servere neste måned).
Lanseringen i Sør-Korea har skapt nesten hysteriske tilstander og de rapportene som er å finne på nettet er nesten entydige positive. Aion er i allefall min favoritt når det gjelder «Surprise of the Year» i år.

Darkfall: Dette er årets bære eller briste. Et fullstendig hardcore, men likevel svært så tiltrekkende konsept med nådeløs PvP. Dør du så er det fritt fram for gankere å loote alt det du måtte ha av verdisaker. Ikke får du det tilbake heller. Ho-ho. Sannsynligvis alt for tøft for de fleste av oss, men likevel honør til Aventurine for å gå tilbake til røttene i disse carebear-tider.

Stargate: Worlds: Kommer sannsynligvis i år. Men med tanke på den medfarten som Tabula Rasa fikk så tror jeg markedet for sci-fi MMO`s er marginalt. Kan bli en sleeper hit.

World of Warcraft:
Går fra styrke til styrke. Neppe noen ny tilleggspakke i år, men vil få en rekke større patcher. Spørsmålet er bare: når får vi nyheten om en fullstendig grafisk oppdatering på hele spillet? For en World of Warcraft 2 er vel i beste fall bare noe vi drømmer om når vi vil være ekstremt urealistiske.


Take care, take a carebear
Frode Singsaas
Trondheim, 9.1.2009

1 kommentar:

  1. Hva med nye MMOs? Det jobbes vel med en Harry Potter-MMO. Det går vel også rykter om at neste The Elder Scrolls eller Fallout-spill blir MMO? Når det er sagt så er det vel ingen av disse som kommer ut i år uansett.

    SvarSlett