tirsdag 6. januar 2009

XIII



Ble sittende å se på mini-serien «XIII: The Conspiracy» her i mellomjulen. Flott serie. Faktisk nesten opp på HBO-standard. Men hele tiden var det en alarm-klokke som kimte i bakhodet mitt. En snikmorder med hukommelsestap?
Mordet på den amerikanske presidenten?
Det hele luktet Jason Bourne lang vei, men det var ikke det heller....

...?.......................................


Så slo det meg ( som en slegge bak høyre øre). XIII! Var ikke det et FPS-spill fra hine, hårde dager da?
Jovisst. En kjapp tur ned i kjellerbua og jeg kunne triumferdende returnere med et forseggjort pappcover signert UbiSoft.
«XIII» for PC.
Og etterhvert som hullene i den perforerte hukommelsen min tettet seg så klarte jeg jaggu å huske at jeg hadde lest tegneserien som det hele bygger på også.

Men det som slo meg som mest pussig var at jeg ikke husket en døyt fra selve spillet. Jeg husker at det sånn passe bra hypa da det ble lansert i 2003, men jeg tror ikke jeg spilte det særlig mye.
Vel, på tide med litt retro-gaming da.
En kjapp installasjon senere og «XIII» suste som en racerbåt under Windows Vista ( ja, jeg er en av de som lot meg overbevise i januar 2007 og nei, jeg har ikke angret).

Det som er mest slående med «XIII» nå snart seks år senere er at spillet faktisk ser riktig så bra ut. Langt bedre enn alle andre titler fra 2003. Grunnen til dette er selvsagt cel-shading teknikken som er brukt. En særegen måte som gjør at spillgrafikken ser ut som den er tegnet ( forøvrig samme teknikk som du finner på «The Legend of Zelda: The Wind Waker» og de tre Sly Cooper -spillene).

«XIII» var også et langt bedre spill rent gameplay-messig enn hva jeg husket. Ikke slik å forstå at det har tålt tidens tann like godt som f.eks nevnte Wind Waker, men likevel....

Så om du er av de som også så «XIII: The Conspiracy» på TV i mellomjula så anbefales så absolutt en aldri så liten skattejakt på nettet og i billighyllene på diverse butikker.


Frode «Mongoose» Singsaas
Trondheim 6.1.09

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar