tirsdag 20. januar 2009

668 millioner kroner

Spillfolket gir blaffen i krisetider. I fjor kjøpte vi spill for mye mer enn året før. 668 millioner kroner blåste norske gamers av på nye spill i 2008, mot 593 millioner året før, skriver Norsk spill- og multimedialeverandørforening (NSM).

Det virker som om det er plass for alle de tre hovedkonsollene, for både Playstation 3, Nintendo Wii og XBox 360 gjør det godt. (172,5 millioner, 88 millioner og 103 millioner.) Foreløpig ser det altså ut til at alle tre har vunnet konsollkrigen. Men Nintendo selger visst flest maskiner for tida, og det er sikkert gode nyheter for det Kyoto-baserte firmaet. For min egen del bruker jeg Wii omtrent hver eneste dag for tida. Wii Fit skal ta knekken på juleflesket mitt. Og forhåpentligvis alt flesket fra årene før også. Wii har uansett fått noen bestselgere som driver salget opp.

Selv om salget av pc-spill går ned med 8 prosent, er jo 127 millioner kroner også penger.

For håndholdte har Nintendo DS nesten hele markedet, med 70 millioner kroner. PSP ligger langt bak med 7,5. Det skjønner jeg i grunnen godt. Nintendo DS er en søt, liten maskin med et knippe skikkelig gode spill.

Detaljene kan du lese her: http://www.spillforeningen.no/

Det er vel heller ingen overraskelse at salget for snart utrangerte Playstation 2 faller som en sekk full av katter fra ei bru over en foss. Men skal jeg være helt ærlig, trodde jeg det ville synke mer enn fra 185,5 millioner til 100 millioner. Noen av dere tviholder fremdeles på den gamle konsollen, men når det fremdeles kommer nye Singstar- og Buzz-spill, er det kanskje ikke så rart likevel.

I dag fikk jeg for øvrig et spill å anmelde i postkassen. Det første siden jul. Dvalen er kanskje over.

Steinar Brandslet

1 kommentar:

  1. «faller som en sekk full av katter fra ei bru over en foss», Steinar??!? Gammelt munnhell eller sjølmekka visdomsord?

    SvarSlett